Novinka 2022 - Shimano Ultegra XSE/XTE

Porovnavnie nového modelu ultegry XSE a staršieho modelu XTD.
Na úvod by som začal tým, že dlho očakávaná novinka dorazila aj na náš rybársky trh, veľa rybárov si už zakúpilo tuto novinku Ultegra XTE/XSE, ale ešte nevie čo skrýva vnútri okrem vizuálnych povrchových prvkov , ktoré nám padnú hned do oka. Bude to prepadák, alebo nie? To sa dočítate v tejto recenzii.
Nová Ultegra je oproti staršej edícii ľahšia o 35g, zato môže použitie kvalitnejších materiálov, kde na telo navijaka bol použitý materiál Ci4+. Materiál Ci4+ bol vždy shimanom používaný iba pri vyžších triedach navijakov a ultegra , ktorá patrí medzi navijaky strednej triedy mávala komponenty tela vždy z materiálu XT 7. Už touto inováciou sa teraz posunula ultegra o kus vyžšie. Ďalším skvelým posunom bolo zrušenie kľucky na doťahovanie maticou z opačnej strany tela navijaku ako má model XTD. Nové ultegry dostali kľučku na závit , tak ako to maju navijaky vyžšej triedy.
Preklápač a roľnička zase nepodľahli inovácii, ale vrátili sa v čase späť tak ako to mali staré modely ( ultegra XT, XTA/XSA , XTB/XSB ). Roľnička nemá ložisko, ale kovový valček tak ako mali staré ultegry, krúti sa ale lepšie ako pri modeli XTD.
Počet ložísk si ultegra zachováva , tak ako mali generácie pred ňou, má aj nová ultegra počet ložísk 4+1. (dobrá správa je , že ložiská sa dajú vždy doplniť ).
Brzda na novej ultegre je veľmi príjemná, nieje dlhá a ani krátka, zhruba na jeden a pol otočky brzdnou maticou. Čiže je viac stupňov nastavenia tuhosti, čo ocenia rybári na rieke, alebo pri vyvážke. Brzda je tvorená podložkami z flisu obdobne ako maju starsie modely , akurát závit na oske je hustejší a preto citlivejšie reaguje brzda na potočenie maticou.
Otvorme navijak a poďme pozrieť prevodovku. Hneď po otvorení novej ultegry vidieť hlavné hnacie koleso v povrchovej úprave - čierny elox . Ultegry mali vždy hnacie koleso zo surového hliníku , čo zodpovedalo nižšej životnosti a aj veľa krát za poškodenie zubov hnacieho kola po náročnom rybolove, pri zlom alebo zanedbanom servise. Takže zas sa nová ultegra posunula o stupeň vyžšie , veď elox je záruka dlhšej životnosti a spoľahlivosti.
Ložiská sú kvalitné nerezové, umiestnené dve na ukotvenie hnacieho kolesa a dve na ukotvenie pastorku, ktorý roztáča rotor s preklápačom, plus jedno valčekové ložisko proti spätnému chodu. Ložisko na spodnom ukotvení pastorku dostalo plastovu prachovku proti nečistotám vtiahnutých oskou (tak isto to má nový model Aero Technium Mgs) staré ultegry to tam nemali a preto často odchádzali tieto ložiská zahltené prachom a pieskom. Takže opäť super vec pre dlhšiu životnosť ložiska.
Nová ultegra XSE je namazana rovnako ako model XTD . Jeden typ maziva na všetko. Mazivo je od výrobcu shimano v označení ACE-0 , je dost lepkave a v zime tuhne, takže chod počas studenych nocí môže ovplivnit tuhši chod navijaku. Pri izbovej teplote to na chod navijaku nema veľký vpliv. Osobne by som radšej volil iny druh maziva ktoré menej lepí.
Tak ako som spomenul na začiatku nová ultegra vyzerá inak , bol zmeneny tvar tela a rotoru. Plast proti zapadávaniu vlaca uz nekopíruje okraj cievky , ako mali starsie ultegry, ale je skovaný pod cievkou.
Ked som si točil obidvoma modelmi , tak nová ultegra XSE má veľmi prijemný a čistý chod oproti modelu XTD. Nový model ultegry ma trošku inak uložené súčasti prevodovky (aj inak tvarované) ako starší model XTD, vďaka tomu má oveľa lepší chod.
Na záver by som hodnotil nový model ultegry veľmi pozitívne. Príjemne ma prekvapila novými vylepšeniami , ako aj lepším chodom pri navijaní.
Plusy:
+ telo Ci4+
+ prachovka ložiska na pastorku
+ lepšia mosadzna matica s prachovkou na utiahnutie rotora
+ klučka na závit
+ eloxovane hnacie kolo
Mínusy:
- lepkave mazivo
- preklápač
- absencia ložiska v roľničke
autor: CustomReels&Rods.SK